BOTNIA 23 veneen sisäverhoustyöt
Katon verhous
Botnian katon verhoilukankaaksi valitsin käsittämättömän pitkän valintaprosessin tuloksena Raisiolaisen Verhoilukankaita myyvän Muovikum Oy:n myyntivalikoimasta löytyvän keinonahkaisen Praktika ruutu nimisen kuosin.
Kuva 1.
Kuosi on klassikko ja sitä on valmistettu jo 70-luvulla. Nyttemmin sitä on vain hieman nykyaikaistettu sävyjen ja pintastruktuurin osalta.
En liimannut kangasta suoraan kattoon, vaan 4mm koivuvanerista tehtyyn neljään erilliseen elementtiin. Halusin että elementit ovat tarvittaessa helposti irroitettavia, jos esimerkiksi myöhemmin haluan tehdä sähkölaitelisäyksiä katon alueelle. Lisäksi katon kankaiden huolellinen puhdistus on helpompaa ja sisäseinien huoltolakkauksia tehdessä voi elementit irrottaa suojaan.
Kuva 2.
Praktika-keinonahka on solumuovivuorellinen ja siis melko paksu. Poistin solumuovivuoren vanerin taakse taitettavalta osalta työtä helpottaakseni. Kankaan kuvio on aikaansaatu lämpösaumaamalla, joka myös kiinnittää pintakankaan ja vuorin toisiinsa. Eli vuorin poisto tältä pieneltä alueelta ei ollut mahdoton tehtävä, ottaen huomioon että näin tehtyäni kankaan taitos levyn taakse oli huomattavasti helpompaa ja työn lopputulos siistimpi.
Kuva 3.
Elementtien kiinnityksen kattoon tein "muovinapeilla", joita valmistaa Fastmount (http://www.fastmount.com/). Napin toinen osa on kiinni vanerissa tarkoitukseen valmistetulla RST-ruuvilla (kuva 3), ja vastakappaleet liimasin hytin kattoon epoksilla. Nappiosien kohdistamista helpottaa valmistajan omat kohdistusnastat.
Vanerielementtien siistillä varjosaumalla muotoilu joka suuntaan kaareville hyttin seinille ei ole helppo työ (kuva 4). Siihen on kuitenkin oma niksinsä ja voin palata asiaan myöhemmin, jos asia jotakuta lukijaa kiinnostaa.
Kuva 4.
Lopuksi muutama kuva valmiista katosta.
Kuva 5.
Kuva 6.
Kuva 7.
Kuva 8.
Kuva 9.
Istuinten verhoilu
Istuinten verhoilun suorat "runkopalat" valmistin 11mm koivuvanerista. Kaarevat valmistin 3*4mm koivuvanerista muotoon laminoiden. Valmiit vaneripalat lakkasin polyuretaanilakalla 3 kertaa.
Kuva 10.
Kuva 11.
Selkänojien kaarevat patjojen runkolevyt liimasin laminointitekniikalla. Tämän tein jo hyvissä ajoin ennen veneen rungon viimeistelytöitä (kuvat 10 ja 11).
Kuva 12.
Kuva 13.
Kuva 14.
Kuva 15.
Kuva 16.
Patjojen runkovanerit pysyvät tukevasti paikoillaan samoilla kuin katon verhouselementit (kuvat 15 ja 16).
Patjojen pehmusteena käytin vaahtomuovia HR 35 (kuutiopaino 35kg/m3) , joka on korkeakimmoisaa, pintapehmeää ja palosuojattua. Lisäksi istuinosien etureunoissa on erillinen vaahtomuovinen kiilatyyny.
Kuva 17.
Kuva 18.
Kuva 19.
Vaahtomuovipalat kiinnitin vanerirunkoihin spray-liimalla.
Istuinten verhoilukankaaksi valitsin Smart nimisen polyesterikankaan. Kangas on 100%:sta polyesteria ja erittäin hyvin kulutusta kestävä. Väreiksi valitsin harmaan kaksi eri tummuutta. Istuinosat ovat tummanharmaita ja selkänojat ja kuljettajan istuin vaaleanharmaita. Kuljettajan istuin on Kuopiolaisen VA-Varusteen mallistosta VA-Mini veneistuin. Toimitin heille kankaan, ja he ystävällisesti verhoilivat istuimen haluamallani kankaalla.
Lopuksi muutama kuva valmiista istuimista.
Kuva 20.
Kuva 21.
Kuva 22.
Kuva 23.
Kuva 24.
Kuva 25.
Kuva 26.
Kuva 27.
Kuva 28.
Kuva 29.
Kuva 29.
Onko vene jo vesillä? Hieno projekti, itsellä samanlainen mutta alkuperäisessä kunnnossa.. täältä sai monta hyvää ideaa omankin veneen laittoon.
VastaaPoistaPiti alkuperäisten suunnitelmien mukaan laittaa vesille tänä kesänä, mutta...pöh! Muiden "kiireiden" vuoksi laitan vesille vasta ensi kesänä :-)
PoistaTörmäsin todella vakuuttavaan blogiisi kun tuli tarve selvitellä veneen kunnostusta ;) Minua jäi kiinnostamaan tuo kattoopaneleiden teko käytännössä, itsellä kun on lähinnä verhoiluhommia tiedossa. Eli jos ehdit kirjoitella siitä niin kiitos jo etukäteen!
VastaaPoistaMoi Arttu. Jäikö elementtien mittojen hakeminen epämääräisiin muotoihin askarruttamaan ja kaipaat siihen neuvoja. Vai oliko joku muu asia mikä jäi mietityttämään. T.MAKE
PoistaJoko tänä kesänä vesille?
VastaaPoistaMitä Botnialle kuuluu.. vieläkö tämä on mailla vai laitettu eteenpäin, joko tänä vuonna vesille? Omaani on tullut vesirajan alapuolelle maalipintaan palleroita, ilmeisesti vesi mennyt läpi eli jonkinlainen osmoosi uhkaa. Muutaman palleron puhkaisin mutta ei niistä mitään tullut. Miten tuo pitäisi korjata, ajattelin että hioisin tuon pohjan vanhoista maaleista ja paklaisi naarmut sun muut jäljet pois sitten pari kerrosta hempelin primeriä ja topcoatti päälle.
VastaaPoistaTervehdys! Enpä ole juurikaan kerennyt omaani panostamaan, eli ei ole siis vesillelaskua odotettavissa minulla tänäkään kesänä :-(. Takaosan turkissa olevasta (u-sohvan jalkatilassa) pilssitilan huoltoluukkusta minulta puuttuu vielä kansi kokonaan, ja sille olenkin tässä nyt pikku hiljaa väkerrellyt laminointimuottia. Kummasti vaan menee aikaa siihenkin, kun en tietty sitäkään tee aivan helpoimman kautta. Kannen keskelle teen syvennyksen tammirimoitukselle.
VastaaPoistaKyllähän nuo sinun maalipinnan pallerot vaikuttavat jotenkin oireilulta siitä, että rungossa (laminoinnissa?) jotain ylimääräistä kosteutta olisi. Kun puhkot palleroita, niin tuntuuko, että reikä ulottuisi laminointiin asti, vai jääkö gelcoatin pintaan? Onko palleroita kauttaaltaan rungon vesilinjan alapuolella? Tuo sinun vanhojen maalikerrosten poisto on varmasti oikea ratkaisu. Sitä en tietty näkemättä osaa sanoa, että kannattaisiko vesilinjan alapuolinen gelcoat myöskin poistaa. Riippuu vähän siitä, että mihin asti puhkeava reikä ja eroosio tuntuu ulottuvan. Niin tai näin niin olisi varmaankin hyvä, että maalinpoistojen jälkeen runko saisi kunnolla kuivua ennen uutta pintakäsittelyä. Jos hiot pohjan kuidulle, niin mielestäni on turha laittaa siihen tocoat-kerrosta, sillä se ei kuitenkaan tee siitä vesitiivistä vesilinjan alapuolella. Turhaan lisäät rungon painoakin. Tee paklaukset, jonka jälkeen maalaat pinnan vähintään kahteen kertaan epoksipohjaisella pohjamaalilla. Pintaan suoraan epoksi-pohjamaalin päälle antifouling-maali (esim. https://www.hempelyacht.fi/fi-FI/products/hempels-mille-xtra-7166c). Huomaa että ensimmäinen kerros antifouling-maalia pitää aina levittää miltein märkää märälle. Eli viimeinen kerros epoksi-pohjamaali pitää levittää juuri ennen antifouling-maalia. Tällä varmistat, että antifouling ei lähde lastuina irtoilemaan myöhemmin. Jatkossa voit aivan normaalisti lisätä antifouling-maalia uuden kerroksen vanhan päälle.
Review of a Casino for 2021 with No Deposit Bonus
VastaaPoistaCasino review 카판 — How to get a casino no deposit bonus? — What kinds of 실시간 배당 bonuses can you w88 get for a Casino no deposit bonus? 가상화폐 종류 Learn 포커 칩 more here.