BOTNIA 23 veneen kunnostus- ja muutostyö
Tässä blogissani kerron tämän hetkisestä projektistani, jossa kunnostan vanhan 23-jalkaisen BOTNIA 23 KALASTAJA-merkkisen veneen. Samalla vene tulee kokemaan aika rajujakin muutos- ja toivottavasti parannustöitä. Muutokset tulen tekemään kuitenkin osittain maltillisesti niin, että veneen alkuperäinen ulkoinen olemus ei juurikaan muutu, paitsi värityksen osalta.
En tiedä mikä on veneeni alkuperäinen valmistusvuosi, mutta sen tiedän, että kyseistä venemallia on valmistettu vuodesta 1977 aina vuoteen 1991 asti noin 650 kappaletta.
Veneen valmistaja on OY BOTNIA MARIN AB eli sama yritys joka tänä päivänä valmistaa kuuluisia TARGA - veneitä (www.targa.fi).
PITUUS 7,10m
LEVEYS 2,20m
SYVÄYS 0,60m
PAINO n.900kg
HANKINTAHINTA -83 62.600,- (markkaa)
Vene on alunperin tarkoitettu kalastus- ja työkäyttöön ja niihin käyttötarkoituksiin se on varmaan sellaisenaan hyvin soveltunutkin. Suuri, avoin ja karu etuavotila on mahdollistanut sen huolettoman ja melko turvallisen käytön tavaroiden kuljetuksessa ja kalastuksessa. Takaosassa oleva taakse avoin kuljettajan "hytti" on antanut riittävästi suojaa kipparille ja huonommalla kelillä on takaosan voinut sulkea kuomulla, jolloin suojaan on päässyt muutama matkustajakin. Varsinaisia istuimia ei kovinkaan monelle ole ollut.
Perusolemukseltaan vene on ollut todella karu ja minkäänlaisesta mukavuus- ja varustetasosta ei oikeastaan voi puhua, tai ei ainakaan jos vertaa tänä päivänä rakennettaviin samankokoisiin veneisiin. Tämä vertailu on ehkä hieman hankalaa ja turhaakin, koska tämän tyyppisiä uppoumarunkoisia tai puoliplaanaavia laitteita ei kukaan tänä päivänä valmista. Valitettavasti.
Veneen niin sanottuun vakiovarustukseen on ilmeisesti kuulunut:
POLLARIT 2kpl (yksi edessä ja yksi takana)
PAKOLLISET KULKUVALOT
KIINTEÄ POLTTOAINETANKKI
AKKU
MOOTTORI
MOOTTORIN KAUKOSÄÄDIN
KAAPELIOHJAUS
TUULILASINPYYHIN 1kpl
PILSSIPUMPPU
TAKAOSAN KUOMU
Tulen parantamaan varustetasoa lisäämällä veneen kiinnittämiseen ja satamasuojaamiseen tarvittavaa kansiheloitusta. Valaistuksessa kiinnitän huomiota muuhunkin kuin pelkästään kulkuvaloihin.Veneeseen tulee myös huviakku. Kaapeliohjauksen korvaan hydraulisella järjestelmällä. Lisäksi kippari tulee saamaan nopeudesta ja moottorista muutakin informaatiota kuin pelkän käyntiäänen.
Veneen käyttömukavuutta parannan lisäämällä istumapaikkoja. Myös kipparille tulee kunnollinen istuin. Keulaan tulee tukevat kaiteet helpottamaan veneeseen tuloa ja siitä poistumista. Lisään myös muita kiinnipitokahvoja ja kaiteita parantamaan turvallista liikkumista kovemmassakin merenkäynnissä.
Käytännössä teen veneestä nyt enemmän myös päiväretkeilyyn soveltuvan laitteen, jolla taittuu tarvittaessa mukavasti myös pidempi matka.
Suurin ongelma BOTNIA 23-veneessä on varmasti kuitenkin ollut aivan mieletön moottori- ja akselimelu veneen hytissä. Tämän on aiheuttanut veneen suunnitteluun liittyvien detaljien, sekä rakenteissa ja tekniikassa säästämisen summa.
Suunnittelun lähtökohtana on varmaankin haluttu perinteisen uppoumarunkoisen fiskarin näköinen melko kapea ja linjakas puoliplaanaava vene, jossa on suuri avoin etutila. Kapean rungon takia moottori on viety veneen avotilaan ja tästä johtuen potkuriakseli on turhan pitkä. Näin on kuitenkin saatu kohtuullisen toimiva kulkuyhteys veneen perästä sisäosien kautta keulaan. Samalla painopistettä on saatu edemmäs, mikä helpottaa veneen plaaniin nousua. Myös kiinteä polttoainetankki on veneen etuosassa. Se että kapearunkoinen ja pitkäkölinen alus nousee plaaniin perässä olevan kapean märkäpinnan varaan ja painopiste on edessä, ei välttämättä ole hyvä asia. Kipparin kannattaakin pysyä skarppina kovemmissa vauhdeissa.
Säästöä on tehty turhan ohuella potkuriakselilla, akselitilaa ei ole ääneneristetty, moottoritilan huonolla ääneneristämisellä ja sillä, että eri melutiloja ei ole millään tavalla osastoitu.
En tiedä mikä on veneeni alkuperäinen valmistusvuosi, mutta sen tiedän, että kyseistä venemallia on valmistettu vuodesta 1977 aina vuoteen 1991 asti noin 650 kappaletta.
Veneen valmistaja on OY BOTNIA MARIN AB eli sama yritys joka tänä päivänä valmistaa kuuluisia TARGA - veneitä (www.targa.fi).
PITUUS 7,10m
LEVEYS 2,20m
SYVÄYS 0,60m
PAINO n.900kg
HANKINTAHINTA -83 62.600,- (markkaa)
Vene on alunperin tarkoitettu kalastus- ja työkäyttöön ja niihin käyttötarkoituksiin se on varmaan sellaisenaan hyvin soveltunutkin. Suuri, avoin ja karu etuavotila on mahdollistanut sen huolettoman ja melko turvallisen käytön tavaroiden kuljetuksessa ja kalastuksessa. Takaosassa oleva taakse avoin kuljettajan "hytti" on antanut riittävästi suojaa kipparille ja huonommalla kelillä on takaosan voinut sulkea kuomulla, jolloin suojaan on päässyt muutama matkustajakin. Varsinaisia istuimia ei kovinkaan monelle ole ollut.
Perusolemukseltaan vene on ollut todella karu ja minkäänlaisesta mukavuus- ja varustetasosta ei oikeastaan voi puhua, tai ei ainakaan jos vertaa tänä päivänä rakennettaviin samankokoisiin veneisiin. Tämä vertailu on ehkä hieman hankalaa ja turhaakin, koska tämän tyyppisiä uppoumarunkoisia tai puoliplaanaavia laitteita ei kukaan tänä päivänä valmista. Valitettavasti.
Veneen niin sanottuun vakiovarustukseen on ilmeisesti kuulunut:
POLLARIT 2kpl (yksi edessä ja yksi takana)
PAKOLLISET KULKUVALOT
KIINTEÄ POLTTOAINETANKKI
AKKU
MOOTTORI
MOOTTORIN KAUKOSÄÄDIN
KAAPELIOHJAUS
TUULILASINPYYHIN 1kpl
PILSSIPUMPPU
TAKAOSAN KUOMU
Tulen parantamaan varustetasoa lisäämällä veneen kiinnittämiseen ja satamasuojaamiseen tarvittavaa kansiheloitusta. Valaistuksessa kiinnitän huomiota muuhunkin kuin pelkästään kulkuvaloihin.Veneeseen tulee myös huviakku. Kaapeliohjauksen korvaan hydraulisella järjestelmällä. Lisäksi kippari tulee saamaan nopeudesta ja moottorista muutakin informaatiota kuin pelkän käyntiäänen.
Veneen käyttömukavuutta parannan lisäämällä istumapaikkoja. Myös kipparille tulee kunnollinen istuin. Keulaan tulee tukevat kaiteet helpottamaan veneeseen tuloa ja siitä poistumista. Lisään myös muita kiinnipitokahvoja ja kaiteita parantamaan turvallista liikkumista kovemmassakin merenkäynnissä.
Käytännössä teen veneestä nyt enemmän myös päiväretkeilyyn soveltuvan laitteen, jolla taittuu tarvittaessa mukavasti myös pidempi matka.
Suurin ongelma BOTNIA 23-veneessä on varmasti kuitenkin ollut aivan mieletön moottori- ja akselimelu veneen hytissä. Tämän on aiheuttanut veneen suunnitteluun liittyvien detaljien, sekä rakenteissa ja tekniikassa säästämisen summa.
Suunnittelun lähtökohtana on varmaankin haluttu perinteisen uppoumarunkoisen fiskarin näköinen melko kapea ja linjakas puoliplaanaava vene, jossa on suuri avoin etutila. Kapean rungon takia moottori on viety veneen avotilaan ja tästä johtuen potkuriakseli on turhan pitkä. Näin on kuitenkin saatu kohtuullisen toimiva kulkuyhteys veneen perästä sisäosien kautta keulaan. Samalla painopistettä on saatu edemmäs, mikä helpottaa veneen plaaniin nousua. Myös kiinteä polttoainetankki on veneen etuosassa. Se että kapearunkoinen ja pitkäkölinen alus nousee plaaniin perässä olevan kapean märkäpinnan varaan ja painopiste on edessä, ei välttämättä ole hyvä asia. Kipparin kannattaakin pysyä skarppina kovemmissa vauhdeissa.
Säästöä on tehty turhan ohuella potkuriakselilla, akselitilaa ei ole ääneneristetty, moottoritilan huonolla ääneneristämisellä ja sillä, että eri melutiloja ei ole millään tavalla osastoitu.
Kuva 1. |
Kuvassa (1) näkyy keltaisella piirretty potkuriakseli, joka vaatii tuennan neljästä pisteestä. Koneen päässä painelaakeri, sitten tukilaakeri (kuvassa piirretty punaisella). Kuvan ulkopuolella akseli "sukeltaa" vannasputkeen, jonka sisäpäässä akselia tukee vesivoideltu akselitiiviste ja ulkopäässä kumilaakeri (http://www.bloklandnonferro.nl/en/bnf_optiprop_grp.html).
Nämä neljä tuentapistettä ja moottori tulee olla hyvin linjattuna keskenään, sillä muuten ohut ja pitkä akseli resonoi varmasti joillakin kierrosalueilla.
Tarkoituksenani on uusia tukilaakeri, vesivoideltu akselitiiviste ja kumilaakeri, sekä tarkistaa akselin ja moottorin linjaus. Muuten akselisysteemiin ei ole tarkoitus tehdä muutoksia.
Kuvista (1 ja 2) näkee hyvin myös pitkän, yhtenäisen ja äänieristämättömän pilssi/akselitilan, joka on varmasti toiminut hyvänä kaikukoppana moottori ja akseliäänille. Eikä asiaa varmaan ole helpottanut sekään, että pilssi on koko matkalta ollut peitetty ainoastaan irtonaisilla vanerisilla turkkilevyillä.
Kuva 2. |
Avotilan puolella (kuva 2), on paikat moottorille ja polttoainetankille. Kaikki taivaalta tai merestä (Jos on ajettu merellä) tuleva vesi on päässyt melko esteettä ja turhaan kastelemaan hallitsemattomasti koko pilssin.
Kunnostus- ja muutostyö alkakakoon
Työtunteja on ihan älyttömästi edessä, mutta niitä ei kannata ajatella. Ajatukset pitää suunnata siihen mitä tekee seuraavaksi, millä tavalla ja missä järjestyksessä. Ideat on tässä vaiheessa jo saatu ja läpikäyty. Nyt niitä vaan lähdetään toteuttamaan.
Kuva 3. |
Kuva 4. | ||
|
Tuohan alkaa jo näyttää entiseltä Pirtupaatiltamme.
VastaaPoistaNo niin, löysin tänne minäkin. On siinä projektia, mukava seurailla, kesällä sitten vesille...
VastaaPoistaHienosti kuvattu ja kerrottu projekti!
VastaaPoistaKIITOS !
PoistaMielenkiintoinen ja hyvin kuvattu ja kirjoitettu.. Ps. Itsellä myös botnia 23
VastaaPoistaKiitos kommentista. Onko Botniasi nimenomaan tämä sama Kalastaja-malli, vai onko se HT- tai avo-versio? Oletko ollut tyytyväinen runkoon?
PoistaHt versio. Mikä kone tuohon sinun paattiisi tulee? Ja mikä potkurivalinta. Itsellä liian iso,kun ei mene kuin 8 solmua.. 36 hv kuitenkin... Runko on erinomainen kelissä k7in kelissä..
VastaaPoistaMoro, laita sähköpostia niin voin antaa vähän lisätietoja veneestä. toni.metsaranta@gmail.com
VastaaPoistamoro, mikä hiomapaperi karkeus poistaa nopeiten gelcoattia sun mielestä?
VastaaPoistaTervehdys! Nopeiten poistaa gelcoat-höylällä, mutta semmoista ei tietty ole kaikilla käytössä. Hiontapapereissa karkein mahdollinen vaan käyttöön (40 ja 60). Eniten hiomapapereita käytettäessä työstönopeuteen vaikuttaa kuitenkin työstötapa tai -liike. Rotaatioliike on tehokas, ja tämmöinen hiomalaite löytyy ainakin Festoolilta (Rotex). Toiseksi tehokkain tapa on varmaankin erilaisten nauhahiomakoneiden käyttö. Nopeuteen vaikuttaa myös tehokas pölynpoisto hiomapaperilta, millä estetään paperin tukkeutuminen. Eli imurin pitää olla tehokas
PoistaHei, Mielenkiintoinen projekti oikein hyvin kuvitettu ja kerrottu! Askarruttamaan jäi kuinka saat pvc solumuovilevyt pysymään ryhdissään esim. Koteloita ja istuimia rakentaessa? Minulla käynnistymässä vanhan Kurikkalaisen (515) Verkkoveneen kunnostus/muutos projekti.
VastaaPoistaMoikka! Kuumaliima on näppärä keksintö ja sillä on helppo kiinittää levyt ikään kuin "pistehitsaamalla". Suorat pvc-vaahtolevyt pysyvät hyvin ryhdissään jo ennen laminointia, ja kaartuvat helposti laajoihin kaareviin muotoihin, kun ei vaan käytä liian tiheää (kg/m3) tai paksua levyä. Nämä kannattaa miettiä ennen hankintaa. Mukavia hetkiä projektiisi Kurikkalaisen kanssa ;-)
PoistaKiitos vastauksesta ja hyvistä vinkeistä!
VastaaPoistajoya shoes 084g2oxkfr750 outdoor,INSOLES,Joya Shoe Care,walking,fashion sneaker,boots joya shoes 031w7hlbrm028
VastaaPoista